Sunday, January 6, 2013

Aku manusia hina

Ya, aku manusia hina.

Namaku manusia.

Lahirnya aku ke dunia daripada gabungan air mani.

Terjadinya kulit ku daripada tanah. Ya, tanah. Tanah yang kini aku manusia sering memijak-mijak. Ku bayangkan diriku dipijak-pijak manusia.

Terkandungnya di dalam badan ku najis. Yang ku bawa ke mana-mana.

Ternyata aku insan yang hina.

Maka siapa yang telah mengangkat darjatmu manusia?

Allah.

Ya. Allah jualah yang telah mengangkat darjatmu.

Dengan bagaimana manusia?

Ya, dengan Allah kurniakan kamu akal. Ternyata kamu lebih istimewa dari makhluk atau hidupan di sekelilingmu.

Allah jua telah mengangkat darjat bagi kau manusia yang sedang menuntut ilmu di jalan Allah. Bila mana semua hidupan turut berzikir untukmu.

Allah jua telah mengangkat darjatmu dengan mentaklifkan kamu sebagai khalifah di muka bumi ini.

Allah jua telah melindungi mu dengan menutup segala keaiban mu wahai manusia.

Nah, lihat. Kau hina. Hanya dengan izin dab kuasa Allah mampu membuat kau mulia.

Jadi masih mahu kah kau terus angkuh.

Masih mahukah kau terus ingkar dari bersujud kepada Allah.

Layakkah kau manusia untuk terus hidup selesa tanpa menghiraukan dosa-dosa mu.

Tanpa kau cuba untuk memohon keampunan daripada Allah.

Allah. Ampunilah kami manusia yang hina. Tetapkanlah kami dalam redhaMu, tetapkanlah kami dalam keimanan padaMu.

No comments:

Post a Comment